Social Fairness and Ecological Integrity

Issue Date: 
May - June 2011
Volume and Number: 
Volume 11, No 3
Author: 
Sandra Lewis, Keith Helmuth, Phil Emmi, Shelley Tanenbaum, and Judy Lumb
Quaker eco-Bulletin
Information and Action Addressing Public Policy for an 
Ecologically Sustainable World
Volume 11, Number 3 
 
 
May-June 2011
Social Fairness and Ecological Integrity:
Strategy and Action for a Moral Economy 
Sandra Lewis, Keith Helmuth, Phil Emmi, Shelley Tanenbaum, and Judy Lumb
True religion does not draw men out of the world, but enables them to live better in it 
and excites their endeavors to mend it.    Wil iam Penn (1682) No Cross No Crown
On March 4th, 2011, 44 participants gathered at the Quaker  We believe the Quaker values of peace, integrity, equality and 
Center at Ben Lomond, California, for a weekend workshop,  community can help us work toward the dramatic changes that 
“Social Fairness and Ecological Integrity: Strategy and Action for  are necessary.  
a Moral Economy.” This workshop was organized to launch the 
second phase of the Moral Economy Project of Quaker Institute for 
Empowering and Inspiring 
the Future. The first phase produced the book Right Relationship: 
Participants for Action 
Building a Whole Earth Economy. The workshop was co-sponsored 
George Lakey skil ful y led the 44 participants through a series 
by the Ecoberries affinity group of Strawberry Creek Monthly Meet- of activities designed to inspire and facilitate spirit-led action di-
ing (Berkeley CA). George Lakey served as facilitator with Keith  rected toward the ecological and fairness issues of our time. We were 
Helmuth, Phil Emmi, and Sandra Lewis as resource people and  each randomly assigned a buddy for the weekend for support and 
Shelley Tanenbaum as workshop coordinator. Advance materials  processing of the work. The workshop format alternated between 
sent to the registered participants—three background papers by  large group and smal  group experiences fol owed by discussion and 
Sandra Lewis, Phil Emmi, and Keith Helmuth—are included in  posting the highlights of our sharing for participants to consider 
this expanded version of this QEB
throughout the weekend. 
The idea for a workshop with a dual focus of social fairness 
 We opened on Friday evening with each of us participating 
and ecological integrity grew out of a deep concern that growing  in a small group of folks we didn’t know where we shared stories 
societal inequities and deepening environmental crises are desta- of when we first recognized that nature and environmental issues 
bilizing  societies,  undermining  democracy,  and  threatening  the  mattered to us. This helped us to get in touch with what brought 
capacity of Earth to support life as we know it now and in the  us to the workshop and to begin learning what motivated other 
future. These problems are intertwined and can only be effectively  participants.  
addressed together.  
Keith Helmuth, Sandra Lewis and Phil Emmi briefly shared 
Our political, economic, and financial systems fail to provide  some of their concerns and motivations for participating in this 
equitable access to the means of life for all people or to sustain  workshop. Then we moved into a discussion in the whole group 
the  long-term  health  of  Earth’s  life  support  systems. The  same  where we explored the question: 
political and economic systems that institutionalize inequality also 
What ways have you found in your own life to maximize your 
institutionalize  ecological  destruction  by  insisting  on  unlimited  chances to meet a challenge? 
and inequitable economic growth on a finite Earth (See background 
The attitudes and behaviors we found helpful were posted 
papers by Sandra Lewis and Phil Emmi starting on p. 4). 
for  reference  throughout  the  weekend. We  then  turned  to  the 
There is an increasing body of research showing that more  question of ways we have undermined our chances to meet chal-
equal societies do better by every measure: longevity, health, hap- lenges successfully. Our responses to these two questions helped 
piness, and economic gain. We cannot achieve equitable societ- us recognize some individual and col ective capacities, brought 
ies  and  maintain  the  ecological  integrity  of  our  planet  without  personal accountability into the room, and invited us to consider 
transforming the political and economic institutions that support  new behaviors during the weekend that could increase our power 
business as usual.
to bring about change. 
We began Saturday morning with a revealing exercise where 
Some of the questions that informed the content and format  everyone was asked to stand in a line on a continuum at a point 
of the workshop included: 
where they see themselves now between two poles that defined 
each of these dichotomies: 
•  What are the common roots of the environmental and socio-
economic crises?
•  “Current political and economic institutions can effectively 
address  climate  change.”  versus  “Fundamentally  different 
•  What kind of strategic changes should we advocate? 
institutions are needed.” 
•  How can Quaker witness and action become more effective in 
•  “Micro-level  behavior  changes  will  add  up  to  the  change 
addressing these challenges?  
required.” versus “Macro-level policy changes are needed.”  

•  “Powerholders will respond to persuasion.” versus “Coercion will be required to 
bring about change.” 
Quaker  Eco-Bulletin  (QEB)  is  pub-
lished bi-monthly by Quaker Earthcare 
•  “I’m doing what I can to bring about change.” versus “I’d like to do more or be 
Witness (formerly FCUN) as an insert 
more effective in bringing about change.” 
in BeFriending Creation.
This exercise asked participants to “take a stand” (an empowerment tool), honored 
The vision of Quaker Earthcare Wit-
differences among us and showed the possibility of changing our stance in the light 
ness  (QEW)  includes  integrating  into 
of the discussion that followed the exercise. Having four dichotomies highlighted the 
the beliefs and practices of the Society 
of Friends the Truths that God’s Cre-
complexities of thinking about the issues and working with others to develop strategies 
ation is to be held in reverence in its own 
and actions on these issues. 
right,  and  that  human  aspirations  for 
Small groups then sought consensus on a vision of what attitudes, actions and 
peace and justice depend upon restor-
institutions are needed to support the emergence of Right Relationship as a guiding 
ing the Earth’s ecological integrity. As a 
principle within societies. Some of these visions included:
member organization of Friends Com-
mittee  on  National  Legislation,  QEW 
•  Shift from “I-focus” to “We-focus”
seeks to strengthen Friends’ support for 
•  Reform corporate charters and financial structures to cooperatives
FCNL’s witness in Washington DC for 
•  Focus on education putting families and children at the center
peace, justice, and an Earth restored. 
•  Identify Right Relationship Value Queries to guide all actions and institutions
QEB’s purpose is to advance Friends’ 
witness on public and institutional poli-
•  Minimum-maximum income guidelines
cies that affect the Earth’s capacity to 
•  Local community decisions that by-pass power structures
support life. QEB articles aim to inform 
Friends about public and corporate poli-
•  Eliminate wars
cies that have an impact on society’s 
•  Develop systems that devalue competition and promote cooperation and com-
relationship  to  Earth,  and  to  provide 
munity
analysis and critique of societal trends 
•  Love and care for all life
and institutions that threaten the health 
of the planet. 
•  Change the economy so that basic needs are met: income, health, shelter, education
•  Redesign the monetary system as a public service institution
Friends are invited to contact us about 
writing an article for QEB. Submissions 
•  Goal-based action from the community level instead of top-down 
are subject to editing and should: 
• Explain why the issue is a 
On Saturday afternoon a realistic scenario of an environmental conflict was used 
Friends’ concern.
as the basis for a strategy game in which participants were divided into various inter-
• Provide accurate, documented 
est groups (corporations,, environmentalists, labor unions, unemployed, commuters, 
background information that re- 
faith groups, minorities, etc.) for a role play. In a succession of “rounds,” the groups 
flects the complexity of the issue 
announced strategy “moves” to achieve the outcome they hoped for in the conflict 
and is respectful toward other 
and sought alliances with other groups to gain support for this outcome. The exercise 
points of view.
allowed participants to explore the elements and dynamics of a campaign that are af-
• Relate the issue to legislation or 
fected by actions and interactions of multiple stakeholders. 
corporate policy.
The debriefing of this exercise by the whole group led to a rich and lively discus-
• List what Friends can do.
sion of the importance of forming coalitions across class lines if we want to be effective 
• Provide references and sources 
for additional information.
in bringing about deep structural changes in our political and economic institutions. 
On Saturday evening the whole group explored how to build a sequence of tactics 
QEB Coordinator: Keith Helmuth
into a movement that offers a promise of social change.  Participants wrote one change 
QEB Editorial Team: Judy Lumb, 
tactic they personally enjoyed engaging in on each of two pieces of paper and then 
Sandra Lewis, Barbara Day
placed each of the papers on the floor in the appropriate chronological order between: 
Point A—identifying a goal for change and 
To receive QEB: 
Point B—successfully bringing about that change. 
Email: info@quakerearthcare.org
Website: <QuakerEarthcare.org> 
This enabled us to see the logic of how successful movements go from stage to stage 
Mail: write to address below
and develop an overall strategy. We were surprised to see the similarity of sequencing 
we had done for our own tactics and the general pattern Lakey describes in a handout 
Projects of Quaker Earthcare Witness, 
he gave to participants after the exercise. There is, indeed, a rationale and step by step 
such as QEB, are funded by contribu-
process for creating successful social movements.  
tions to: 
At the Sunday morning session the weekend ended with worship sharing and 
Quaker Earthcare Witness
discussion of our Quaker heritage of non-violent direct action and the realization 
173-B N Prospect Street
that we have a deep tradition to draw on to support our work for social fairness and 
Burlington VT 05401 
ecological integrity (See background paper by Keith Helmuth on p. 6).  
2
Quaker Eco-Bulletin 11:3  May-June 2011

Excerpts from Open Dialogue
Alternative and local currencies are one good solution. A coal 
At the request of some participants, an additional session was  company in Germany was going broke because no one had money 
offered late Saturday evening to allow interested folks to dialogue  to buy coal, so they told their employees that they would be paid 
with workshop resource people and each other on themes evoked by  in certificates for coal. They told the businesses in the town that 
the day’s activities. The fol owing are excerpts from that discussion: they would have to accept the certificates. Because it cost money 
Where are the leverage points, the opening wedges? Gregory  to store the coal, the certificates lost money over time. The speed 
Bateson wrote, “Look for the differences that make a difference.”  at which money was circulated was increased. That worked really 
In talking about social change scenarios, he urged his students and  well, but the government closed it down because it was a threat to 
others to look for the kinds of changes, that, when they happen,  the banking system. 
allow a whole cascade of other changes to follow. 
Lewes in the UK has its own currency that is accepted by 
everyone. Also the Swiss have a system that started in the 1930s 
In the 1970’s when many farmers were in bankruptcy and  and it is still going.
losing their land, folks were saying that farms were failing. But the 
North Dakota didn’t suffer from the recent recession because 
farms were not failing. The sun was still shining, the rain falling,  they have a state bank that is devoted to the economic welfare 
the plants growing, and the animals mating. It was the financial  of the state. North Dakota has no deficit. This example is being 
system that was failing. That led to a study of the monetary system.  looked at. Credit unions work that way. Money is invested within 
The monetary system is one of those hinge points of change. It  the community and doesn’t go out of the community.
is currently designed to work in a certain way. It could be redesigned 
The first question that this workshop was to answer is “what 
to work differently. If certain key features of the monetary system  are the common roots of the socio-economic and environmental 
were changed, a whole cascade of positive social and economic  crises today?” Right at the top is the financial system itself, the eco-
changes would follow.
nomic system that it supports, the media that nurtures and expresses 
Why should a sovereign government ever be in debt? There  it, the government systems at all levels, the self-interested persons 
is a whole history of why that has happened, but it doesn’t have to  of wealth that drive it, the public that accepts the acculturated view 
be that way. There have been places where the control of money  offered by the media, and the technology that is changing the way 
has shifted from the banks to the government and it worked very  we relate to one another.
well for the common good, but  the experiments were closed down 
This is a substantial list, a fortress that seems impenetrable. 
because it worked too well and threatened the interests of the two  But its capacity to hold together depends on a lot of contextual 
percent wealthy class.
situations. We can discover how stable all of this is, what are the 
The monetary system moves wealth from the working class  challenges that are emerging with the continued stability of this 
into the wealthy class. It is a systematic feature of the system, a huge  system? Then when action-oriented people take initiatives they will 
inequality factor built into the system that is self-perpetuating. The  have a better understanding of how those initiatives will succeed. 
wealthy class doesn’t want that to change. 
For example, the machinery of empire depends on an abun-
dance of natural resources, cheap energy, a passive population and 
George Washington should not have been persuaded to turn  stable climate. Which minerals are we running out of that are neces-
over the banking system to the private bankers. Dennis Kucinich  sary to support this imperial machine?  What are the implications 
has introduced a bill in the U.S. Congress, a fully developed al- of the transfers of wealth between social classes and the implications 
ternative to the current monetary system. It won’t go anywhere in  for the stability or instability of class relationships? 
this congress, but it puts back in the hands of the US Treasury the 
power to create money. Some people are worried because it gives 
We are approaching real y dangerous levels of climate change, 
lots of power to the government. There would have to be all kinds  an increasingly fragile situation. The earth speaks and the earth 
of controls and regulations to manage money for the common good.  will continue to speak, to generate a wide variety of events of suf-
Adequate income for everyone comes into this, too, as a basic right. ficient magnitude to make us question. Tipping points can initiate 
a spiraling of secondary and tertiary consequences. The stability 
There are limits to the financial system and when those limits  that maintains this system is vulnerable to small pushes by people 
are reached, we have financial col apse. When we have financial col- like you and me. Identifying the resistance in the system, the larger 
lapse, we have an opportunity to make changes. But in this recent  power forces that hold the system in place, is the basis of a strategic 
financial collapse, the wealthy were winning before the collapse;  approach. That does not mean you have to address them directly, 
they won during the collapse; and they are winning during the  but you need to know.
recovery. Main street paid for the recovery in the bailout, and will 
In the Earth Quaker Action Team (EQAT) action, the PNC 
continue to pay interest on the money that was used for the bailout. Bank was vulnerable to exposure of their hypocrisy. PNC had 
One strategy is to set up paral el financial systems, local curren- pushed their Quaker connection of great integrity. The activists did 
cies. In Japan the economy has been stagnant, but Japanese people  their homework and found that PNC was a big funder of mountain-
have been living very well because they have a whole panorama of  top removal. They had presented this public image that they were 
alternative credit and monetary systems that the government has  the greenest bank, so they were vulnerable to exposure. The top two 
encouraged instead of suppressing them. For example, there is a  percent is not exempt from hypocrisy. By doing your homework, 
credit system where you work to take care of elderly people and  you can find their hypocrisies (Lakey and Cantor, 2010). 
that builds up a credit that can be used for your care, or it can be 
One must be careful about using shaming as a strategy. In the 
transferred. It gives a real resilience to an economy that looks like  case of an action to stop johns from using underage prostitutes, an 
it is not doing very well, but the people are doing well when they  activist found that shaming of the johns was not effective. It just 
have that support system.
destabilized them, but no change occurred. 
Quaker Eco-Bulletin 11:3  May-June 2011
3

But in the PNC case, EQAT was not attacking individuals.  transported that led to the end of the slave trade? Many people 
They were holding the institution accountable. PNC stated that  have worked on this, but it is not graffiti on buildings. We have to 
they were starting to change their policy on mountain top removal  get these graffiti artists involved. Which would be the graphic of 
coal because of public pressure. But that was not the most important  choice? It is how to make things go viral on You-Tube. 
outcome because the coal company wil  just find another bank. The 
In these examples we have had very clear objectives in what 
most important outcome was that this group learned how to be  we want to achieve. We can pick up various misbehaviors and 
effective in engagements with institutions like this bank.
address them. What we do not have is a vision of the society we 
EQAT started this and then Rainforest Action joined them in  want, what it would look like in these various dimensions. We do 
the attempt to get banks to withdraw from mountain-top removal. not really have a picture that holds together. What we need is a 
Several major banks have now stopped funding mountain-top re- serious visioning project. 
moval. The banks have not withdrawn because they are wonderful 
A vision of a new future: locally based economies, food pro-
people but because they understand that these investments come  duction, and energy production. Access to the means of life for 
with risks, even climate risk. Political action might jeopardize the  people in the community is governed by a commons approach. 
capacity of those companies to pay back their loans. In 2007 six  Those are elements of a vision of a society that can work that is an 
major banks adopted a “carbon principle” that requires companies  alternative to the one we have now.
from this sector to demonstrate that they have gone through a series 
Alternative models could demystify where our money goes. 
of steps to prove that the only way that they can proceed is to invest  There are alternative, responsible mutual funds. Quakers have quite 
in fossil fuels. The banks understand where the risks are and what  a lot of experience in banking. Why don’t Quakers develop one of 
they have to do. There are risks in investing in a collapsing empire. these mutual funds? 
The oligarchs that have been in agreement about the need to 
To a degree we are moving against the current, but it isn’t the 
redirect the wealth to the top are beginning to argue. The insurance  only current. Listen closely and you will hear alternatives. Quakers 
industry suddenly discovers that the home-building industry is tak- have traditional y served as the seed-bearers, the Johnny Appleseeds, 
ing risks building on seashores, on flood plains. The transportation  spinning things off and then they get into the larger community. 
and manufacturing industries are arguing about who gets to use  So it is not so much what the Quakers are going to do, it is what 
the carbon allocation in areas that are exceeding their standards.  we are going to seed. Greenpeace was founded and bankrolled by 
If the transportation sector makes an improvement, the manufac- a couple of Quakers. Our fingerprints might not even be on it in 
turing sector moves in and uses it. We don’t get cleaner air, just a  the end and that’s OK.
re-allocation of carbon. There is conflict and we can use that. If the 
oligarch system begins to fragment, we can use that.
Background Papers
It is not about finding perfect targets to go after. It is much 
The following three background papers were prepared and 
more gray. Those who build buildings do some good things and  sent in advance to workshop participants. The papers address the 
some bad things. It is harder to find the leverage points. The green  three main themes of the workshop: 1) social fairness, 2) ecological 
building movement has ignored social equity, so we could expose  integrity and the economic growth dilemma, and 3) the Quaker 
the hypocrisy. But affordable housing has allied itself with green  heritage of social activism on economic reform.
building. There are now green building codes. 
Some Societal Effects of Inequality
We are hearing about the disappearance of the 30-year home 
mortgage. Our changing demographic is that the supply of homes 
Sandra Lewis
on large lots is sufficient until 2025. It would be bad business to 
extend 30-year mortgages to a home that will likely not maintain  The slogan, which inspired the French Revolution—Liberty, 
Fraternity, Equality—highlights the dimensions of social 
its value. It would be better to invest in condos.
relations which matter most if we are to create a better society 
and make a difference in the real quality of our lives.  At the 
The Wisconsin crisis provides largely faith-based communi- time of the Revolution, Liberty, meant not being subservient or 
ties an opportunity to make alliances with the labor unions. The  beholden to the feudal nobility and landed aristocracy, essentially 
Governor of Washington put forth a different model. She presented  freedom from the shackles of feudal oppression. From the perspec-
the issues to the labor unions and they agreed to make adjustments.  tive of those of us seeking a relevant vision of freedom for our time, 
She is the Chairman of the National Governor’s Association and  Liberty can be defined as being free from socioeconomic systems 
made a presentation on this recently.
that al ow and even encourage people to dominate and exploit other 
How do we make taxes a good thing? Society doesn’t allow us  people and/or plunder Earth for their own benefit without regard 
to do good things because we can’t raise taxes. We have a Republican  to the costs to society and to the commonwealth of life on Earth.  
leadership that makes us think we cannot raise taxes. 
Fraternity suggests social relations characterized by a concern 
The  latest  issue  of  Mother  Jones  is  about  the  “Vampire  for others as well as ourselves, a concern based on mutual respect, 
Economy.” There are three charts, the actual distribution of wealth,  reciprocity and solidarity in our individual interactions with fel ow 
what people think it is, and what people would like it to be. Those  humans and within society as a whole. This concern rests on our 
are three totally different charts because people don’t know about  recognition that we humans are—first and foremost—social beings 
the great inequity in the distribution of wealth and how socially  who depend on each other and on access to the gifts of nature to 
destructive this is.
live and thrive. There is no such thing as a “self-made” man.  We 
Is there a graphic about this distribution of wealth that would  are all in this life together and there is a moral and survival 
be as powerful as the one of the slave ships and how the slaves were  imperative to learn how to get along with each other, how to 
4
Quaker Eco-Bulletin 11:3  May-June 2011

live in Right Relationship with other people and as responsible 
They  found  societal  problems  associated  with  these  indi-
members of the whole community of Life on Earth. 
cators  are  consistently  more  common  in  countries  with  larger 
In this time of socioeconomic and ecological crises, we are  income inequalities and that the two axes—problems and income 
understanding in new ways how Equality is a precondition for  inequality—are very closely related.  Among the most unequal 
Liberty and Fraternity and an essential component of Right  of the twenty developed countries studied are Singapore, USA, 
Relationship.  A sense of Equality and a preference for Fairness go  Portugal and the United Kingdom.  Despite our undeniable af-
hand in hand.  Recent research in social psychology on the roots of  fluence and the benefits that have flowed to us from this affluence, 
morality shows that, among five or six inborn tendencies that shape  should we be concerned that contemporary America is in many 
our morality, there is a preference for Fairness and Reciprocity in  ways a social failure?
our relationships with others.  Quakers have long-cultivated this 
Wilkinson  and  Pickett  believe  that  income  inequality  is 
tendency within ourselves and our  communities and, along with  measuring how hierarchical a society is.  Where income differences 
our practice of discerning that of God in everyone, this preference  are bigger, social distances are bigger and social stratification more 
forms the basis for our Witness for Equality and Social Justice  important.  They note that “only the health and social problems 
which has motivated Quaker activism from the earliest days of the  which have strong social class gradients—becoming more common 
Society of Friends. 
further down the social hierarchy—are more common in more 
One of the most disturbing trends in America is increasing  unequal societies.” Their findings suggest that if, for example, a 
inequality in the distribution of income and wealth across soci- country wants its children to have higher average levels of edu-
ety—a trend that began in the 1970’s and continues unabated  cational achievement, it must address the underlying inequality 
today.   The increasing concentration of wealth among moneyed  which creates a steeper social gradient in educational achievement.  
elites and the growing gaps between the have mores and the rest 
Confronting and reversing the threats and trends discussed 
of us poses a threat to our democracy.  It also directly undermines  above is no easy task.  The same socioeconomic systems that in-
our potential to live with others according to the principles of  stitutionalize inequality in America also institutionalize ecological 
Right Relationship.  
destruction.  The forces that benefit from doing business as usual 
There is widespread belief that the negative consequences of  are powerfully entrenched and their reach is pervasive. We cannot 
the 2008 recession are being unfairly borne by the middle and work- effectively address these issues with the same mindset that created 
ing classes while the financial elites and big banks that played a key  them. A fundamental shift in consciousness is needed with a new 
role in creating the conditions for the recession have been rescued  and compelling vision of Right Relationship at the center of such a 
by the taxpayers and continue to prosper. Corporate profits are up  shift. What do Quakers bring to the work of facilitating this shift?  
and CEOs, hedge fund managers and Wall St. traders continue to  How can we be most effective given the urgency and complexity 
be paid enormous amounts in salary and bonuses while millions  of the situation? 
of Americans have lost their homes, their jobs and their savings.
Prosperity, Values Development and the 
The recession has revealed in stark terms the extent to which 
the rich and powerful influence the legislative process for their own 
Economic Growth Dilemma
benefit, ensuring that the ground rules that govern our financial 
Phil Emmi
and economic systems work in their financial favor regardless of  The study of value systems recognizes a variety of human values. 
the costs to society as a whole or of their impact on our sense of 
A comprehensive study by Brian Hall (2006) places 125 hu-
solidarity with other Americans. The resulting anger, resentment,  man values into a five-part cascade of conceptual categories. These 
insecurity, divisiveness and alienation now so evident in our  include three foundational value clusters, four phases in values de-
public and political discourse can be seen as a consequence of  velopment, and eight developmental stages each of which have goal 
increasing inequality in our country.
values and means values. He also correlates with the development 
It  has  been  known  for  some  years  that  poor  health  and  of human values a progression of images from tyrant to liberator 
violence are more common in more unequal societies, but recent  that represent approaches to human interaction within social and 
epidemiological research is now showing that a host of other social  organizational contexts. 
problems that are more common at the bottom of the social ladder 
When a developmental succession of human value is compared 
are more common in more unequal societies. Researchers col ected  against contemporary values in America, it becomes clear that we 
internationally comparable data on nine indicators of health and  have succeeded in progressing through but half of the value stages. 
wellbeing in twenty of the world’s wealthiest countries: 
Higher values have yet to general y permeate American cultural life. 
•  level of trust
Shifts in human values take place through a three-stage pro-
•  mental illness (including drug and alcohol addiction}
cess involving the recognition of value differences, the adoption 
•  life expectancy and infant mortality
of increasingly adaptive values, and the cultural reproduction of 
•  obesity
those that are most attuned to historical and geographical context. 
•  children’s educational performance
Yet keen interpreters of our socio-political scene argue that we are 
•  teenage births
now either stuck in a developmental holding pattern or are regress-
•  homicides
ing toward a more primitive stage of human values development 
•  imprisonment rates
(Lakoff, 2011). Misinformation, confusion, threat and fear seem to 
•  social mobility
be key elements in keeping us from embracing the shift in human 
values that the next stage of development requires. 
Quaker Eco-Bulletin 11:3  May-June 2011
5

Tim  Jackson  (2009)  argues  that  the  contemporary  failure 
The Quaker Heritage, Economics 
of progress in values development is due to the ambivalence with 
and the Common Good
which we regard generalized economic growth. We appear to be 
stuck on the horns of a dilemma with respect to growth. For rea-
Keith Helmuth
sons of ecology, we can’t live with it; yet for reasons of stability, we  Quakerism and the Economics of the Common Good
can’t live without it. An accumulation of evidence compels us to 
English Quaker, John Bel ers (1654-1725), was the first social 
acknowledge that we are pressing dangerously against planetary  thinker to advance universal health care as a public policy. He based 
limits and dare not hazard continued economic growth. Preserving  his case on the enhanced level of wel being and economic efficiency 
the value of essential ecological services now outweighs the benefits  that would result from an improved level of health across the entire 
of further economic growth. Yet, we rely upon growth to underpin  society. Bellers was also the first social thinker to advance a com-
employment, profits, public services, the maintenance of security  prehensive plan of vocational training and sustainable employment 
and the kind of social order we now know. 
as a national solution to chronic poverty. This policy and invest-
The resolution of this dilemma lies in a reassessment of soci- ment proposal was, likewise, based on calculations of progressive 
etal goals. Historically, before economic growth became a societal  improvement in the economic well being of those in poverty, and 
goal unto itself, it was simply regarded as a means to personal and  on the society-wide benefits of ameliorating social degradation and 
societal prosperity. Now it is regarded as an essential element in  its accompanying violence. 
the stabilizing dynamic of modern society—an element without 
These are but two of many social, economic, and political re-
which the center fails to hold. And yet, after attaining a modest  forms that unfolded from the Quaker faith and moral vision of John 
level of income and wealth, further growth adds remarkably little  Bel ers. John Bel ers’ social and economic analysis and his visionary 
to important elements of prosperity. Important elements of pros- moral response comes to us from the beginning of Quakerism. His 
perity include, of course, security, order, vocation, belonging and  lucid and prescient approach to social and economic conditions 
economic sufficiency. But the elements of prosperity also includes  was focused through the new light early Quakerism was bringing 
health, trust, intimacy, education, beauty, dignity, justice, interde- to the sense of  “right relationship.” Bellers was just a generation 
pendence, participation, harmony, meaning, and hope.
younger than George Fox. 
Presently we regard investment as a means to sustain and 
Bellers repeatedly petitioned the English Parliament to enact 
expand economic growth. Alternatively, we could (and should)  legislation that would implement the social policies and economic 
regard investment as a bridge between present and future genera- projects he proposed. He was not successful in convincing the na-
tions designed to sustain our mutual prosperity. Were we to do so,  tional government of the time, or the holders of capital to whom he 
we would undertake a different pattern of investing. This invest- also appealed, that implementing his proposals would be beneficial 
ment pattern would focus on community—schools, playgrounds,  across the entire economy and, thus, advance the common good. 
gymnasiums, trails, accounting standards, capital markets standards,  However, it was only a matter of time until the soundness of his 
trustworthy political forums, museums, libraries, farmers markets.  proposals would be recognized and acted on in many progressive 
It would focus on nature—air, water, soils, seeds, aquifers, forests,  jurisdictions. One hundred and fifty years later, Robert Owen, Eng-
lakes, streams wetlands, habitats, corridors, renewable energy, and  land’s greatest social reformer and the originator of the cooperative 
quiet. And it would focus on culture—the arts, the sciences, the  movement, said he had gotten all his best ideas from John Bellers. 
humanities, communications, media, public health, debate, and 
open-source anything (Barnes, 2008).
Bellers published his last book when John Woolman was four 
years old. We know that Bellers’ books were brought to Philadel-
In  due  course  this  pattern  of  investment  wil   al ow  us  to  phia. Woolman did not record his reading, but it seem likely he 
leap over the horns of our current dilemma regarding economic  would have been familiar with Bellers’ books. There is no doubt 
growth. This pattern will resolve the growth dilemma by promot- they occupied the same moral universe and worked from the same 
ing investment that supports societal prosperity. But it offers bigger  holistic vision of the way social and economic factors are related 
benefits still. 
to spiritual and moral values. 
Moving beyond the growth dilemma release us from seeing 
All Woolman’s discussions on spiritual disorders cross over 
the world as a “mystery over which we have no control” and from  into their social and economic consequences. And all his discus-
seeing it as “a problem with which we must cope.” It allows us to  sions of social and economic behavior lead back to their spiritual 
move into a values perspective by which we see “the world as a  foundations. In his continual probing of these relationships he 
creative project in which we want to participate.” The shift between  repeatedly returns to the recognition that minds possessed by the 
the former and the latter is a shift that requires us to leave much of  spirit of domination lead to social, economic, and spiritual disorder. 
what we know behind. Yet relative to emerging possibilities, it is 
wel  worth the plunge. For moving ahead involves a shift from con-
Woolman’s holistic understanding also goes a step further and 
trol to collaboration, from competition to complementarity, from  helps set the stage for ecological thinking. He clearly understood 
work to service, from duty to empathy, from order to adaptability,  economic geography and ecological adaptation. He understood that 
from efficiency to resiliency and from uniformity to diversity. It is  unwise use of resources leads to ecosystem breakdown in the same 
a shift that liberates us from the language of tyranny, from inequity  way that unwise use of labor leads to societal breakdown.  
and isolated individualism to a domain of values characterized by 
Why is it that from the beginning of Quakerism the life of 
mutual interdependency, collaboration, honesty, trust, sincerity,  the spirit and economic affairs converge into a single focus? Why 
equity, health and healing. How could this not be a phase of hu- is it that both William Penn and John Woolman amplified this 
man values development that merits a quick and firm embrace?
convergence into the larger context of the human-earth relation-
6
Quaker Eco-Bulletin 11:3  May-June 2011

ship? Why is it that Quaker economist Kenneth Boulding was one  that the Bishops had no business making pronouncements on the 
of the first social scientists to recognize earth’s ecological context as  economy and economic policy, and that they should just stick to 
the primary reference for al  progressive thinking, policy, and action  religion. This naive reaction failed, of course, to understand that 
with regard to the human future?  The answer, I suggest, is found  Catholic social teaching has a long history in these matters.
in the concept and experience of “right relationship.
Heritage as a Resource for Renewal
The Spiritual Basis of Economics and Ecology
Quakerism,  likewise,  has  a  long  genealogy  of  concern, 
In a deeply profound sense, economics and ecology are do- thought, and action with regard to economics. The peace testi-
mains of relationship. Economics is about access to the means of life.  mony applied to economics is not breaking new ground. We need 
Ecology is about the mutual interdependence of life communities.  only update our heritage. In addition to the witness of Bellers and 
There is a deep sense of right relationship within a fully rounded  Woolman, the following more recent examples are worth noting. 
understanding of these domains.
In  1934  the Industrial Relations Committee of Friends 
For example, in the right relationship of human solidarity we  General  Conference  prepared  and  published  “A  Statement  of 
see economic activity flowing from social relations that enhance  Economic  Objectives”  that  addressed  the  disaster  of  the  Great 
the common good.  In the right relationship of ecological integrity  Depression. This document offered a comprehensive strategy for 
we see the human economy as a wholly owned subsidiary of earth’s  equity based economic reform. (A significant number of Quakers 
ecology.
were deeply involved in creating The New Deal.)
When we bring these two perspectives together, the lens of 
Friends World College was established in 1965 by New York 
human solidarity and the lens of ecological science pivot into a  Yearly Meeting with the goal of creating a liberal arts program 
single focus. Through this focus we can see right relationship in a  based on engagement with social, economic, environmental, and 
more fully rounded and deeply instructive way. Right relationship  cultural issues through worldwide experiential learning. The Col ege 
then becomes the central motif in both the social design of human  continued until 1991 when it became a program of Long Island 
well being, and in ecologically sound economic adaptation.
University, where it continues to serve this goal. 
Our spiritual traditions teach us that in right relationship 
In 1966 Friends in the Mid-Atlantic region created A Quaker 
we touch the fullness of human meaning and the presence of the  Action Group (AQAG) to organize direct action against the Viet 
Divine. The Quaker peace testimony is about elevating all areas  Nam  war. The  perspective  of  AQAG  included  social  and  eco-
of human policy and practice into this zone of right relationship.  nomic justice issues that led members to take direct action on fair 
Because economic behavior is so often excluded by policy from the  housing and racial integration as well. In the early 1970s AQAG 
zone of right relationship, it is a primary area of injustice, conflict,  evolved into Movement for a New Society (MNS). MNS became a 
violence, and war.  A peace testimony that does not address eco- Philadelphia-based cooperative community dedicated to a program 
nomics in a major and sustained way is not a fully developed or a  societal transformation, including the founding of New Society 
spiritually accountable witness. 
Publishers, now one of the leading publishers of books on social 
change, community development, and environmental issues. 
A Fully Developed Peace Testimony 
In 1969 Friends Committee on National Legislation issued 
Near the end of his short life Martin Luther King saw how  a well crafted policy statement titled, “Goals for a Just Society: 
certain kinds of economic arrangements were directly connected  Jobs and Assured Income. This document makes the case for the 
to oppression, conflict, violence, and war. He began to focus his  elimination of poverty through a combination of measures ad-
analysis through a vision of right relationship that challenged in- dressing health, education, vocational training, employment and 
equity and structural violence in American economic behavior and  a universal basic income.
its worldwide extensions. Within this enlarged context he asked the 
In 2004 American Friends Service Committee published the 
question: “What is the moral assignment?” This question of right  report of its Working Party on Global Economics - Putting Dignity 
relationship in economic policy and behavior is central to a fully  and Rights at the Heart of the Global Economy. With an acute aware-
developed Quaker peace testimony. 
ness that poverty is a peace issue, this document calls for a Global 
In this context we need to make a distinction between the eco- New Deal, and for the moral leadership of Friends in fostering such 
nomics of resource competition and the economics of the common  a transformation. The authors write: “Just as the charges of ‘idealism’ 
good. The former is leading to resource wars, social disintegration  have never made the AFSC abandon the commitment to the peace 
and ecological degradation. The latter has the potential of creating  testimony and the power of love, charges that ‘the market doesn’t 
cultures of peace, social cooperation, and ecological resilience. A  work that way’ should not distract us from our goal of a world of 
fully developed peace testimony will offer critical intervention in  economic justice for all.” Founded in 2004, Quaker Institute for 
the former and creative advancement of the latter.
the Future (QIF) initiated the Moral Economy Project (MEP) 
If Friends can now move the peace testimony into this arena,  that produced the book, Right Relationship: Building a Whole Earth 
we will help advance an already substantial faith witness that has  Economy (2009). MEP continues with a focus on strategy and ac-
boldly challenged economic violence and injustice. For example,  tion for creating a moral economy.
when the American Conference of Catholic Bishops recently issued 
In 2007 the Friends Testimonies and Economics Project 
a document of social teachings strongly critical of the capital driven  published a three-part study guide, Seeds of Violence, Seeds of Hope
economy and its moral y unacceptable inequities, economists, poli- This publication is now available on the Quaker EarthCare Wit-
ticians, and corporate leaders told them to butt out. They argued  ness website.
Quaker Eco-Bulletin 11:3  May-June 2011
7

Earth Quaker Action Team (EQAT) was organized in 2010. 
Thus, will the visions of John Bellers and John Woolman, 
Its first action campaign has been focused on stopping mountain top  and many Friends since their times, be given new opportunities for 
removal coal mining. Toward this end, EQAT has been successful  realization. Thus, will the peace testimony be renewed, and thus 
in causing PNC Bank to start to change its policy. 
will Quakerism be able to more effectively advance a moral vision 
In line with this heritage of witness and action, Quakerism  of the common good. 
 
 
has the continuing opportunity to advance the economics of the 
References (websites accessed 3 April 2011)
common good and ecosystem wellbeing that is now unfolding as  A Quaker Action Group <en.wikipedia.org/wiki/A_Quaker_Action_Group>
the central moral issue of human adaptation. 
Alperovitz, Gar, and Lew Daly, 2008. Unjust Deserts: How the Rich are Taking 
Our Common Inheritance and Why We Should Take It Back. New York: 
Strengthening the Peace Testimony in Its Moral Vision
The New Press. 
The peace testimony is strengthened in its address to econom- American Friends Service Committee Working Party on Global Economic, 
ics when we remember that economics is primarily a social science. 
2004. Putting Dignity and Rights at the Heart of the Global Economy. 
<afsc.org/story/afsc-analysis-global-economy>
It is further strengthened when we realize that economics, in its  Barnes, Peter (2008) Capitalism 3.0: A Guide to Reclaiming the Commons
origin, was a moral discipline. It still is. And being a moral disci-
San Francisco: Berrett-Koehler. <capitalism3.com>
pline, economics is precisely the arena where religion enters most  Brown Peter, Geoff Garver, Keith Helmuth, Robert Howel  and Steve 
fully into the service of the world. It is in this arena of analysis and 
Szeghi, 2009. Right Relationship: Building a Whole Earth Economy. San 
action that Friends can discover a more fully rounded expression 
Francisco: Berrett-Koehler.
of the peace testimony as it develops within the economics of the  Dreby, Ed, Editor, 2006. Seeds of Violence, Seeds of Hope, Friends 
Testimonies and Economics, Earthcare Working Group of Philadelphia 
common good. On-going study and research will be needed to 
Yearly Meeting, and Quaker Earthcare Witness <quakerearthcare.org/
support and advance this witness. A certain fearlessness may be 
Publications/Publications.html>.
required. Those who benefit from human exploitation, resource  Earth Quaker Action Team <eqat.wordpress.com> 
domination, and the economics of war do not want the present  Friends Committee on National Legislation <fcnl.org>
financial architecture and economic arrangements altered.  
Friends World College <www2.brooklyn.liu.edu/globalcollege/about/history.
htm>
In the time of spiritual crisis when Quakerism began, Friends  Haidt, Jonathan, 2008. The Moral Roots of Liberals & Conservatives. <ted.
decided they could not leave religion to the established church. In 
com/talks/lang/eng/jonathan_haidt_on_the_moral_mind.html>
our time of mounting social and ecological crisis, Friends should  Hall, Brian P., 2006. Values Shift: A Guide to Personal and Organizational 
be no more inclined to leave economic relationships to the cur-
Transformation. San Jose, CA: Resource Publications, Inc.
rent political-financial establishment. Economics and finance have  Jackson, Tim (2009) Prosperity Without Growth. London: Earthscan. 
become, in effect, the modern world’s established religion and now  Lakey, George, 2010. Facilitating Group Learning: Strategies for Success 
need, for sake of the common good, the same wind of reform that 
with Diverse Adult Learners. San Francisco: Jossey-Bass (John C. Wiley).
Quakers brought to religion in the 17th century.
Lakey, George and Sharon Cantor, 2010. Earth Quaker Action Team. Quaker 
Eco-Bulletin 10:4. 
The Ethics of Human Solidarity & the Renewal of the 
Lakoff,  George,  2011.  What  conservatives  real y  want.  <georgelakoff.
Quaker Heritage
com/2011/02/19/what-conservatives-really-want/>
Leondar-Wright, Betsy, 2005. Class Matters: Cross-Class Alliance Building 
If the ethics of human solidarity and the economics of the 
for Middle-Class Activists. Gabriola Island, BC: New Society Publishers.
common good are our “moral assignment”, can we pose a straight- McKibben, Bill, 2007. Deep Economy: The Wealth of Communities and the 
forward and helpful guide to action? To answer this question we 
Durable Future. 
can paraphrase Aldo Leopold, a founding figure in conservation  Patel, Raj, 2009. The Value of Nothing: How to Reshape Market Society and 
biology and the thinker who first formulated the “land ethic.” He 
Redefine Democracy. London: Picador (PanMacmillan) <rajpatel.org>
wrote; “A thing is right when it tends to preserve the integrity,  Quaker Institute for the Future (QIF) <quakerinstitute.org>
stability and beauty of the biotic community. It is wrong when it  Reinsborough, Patrick and Doyle Canning, 2010. Re:Imagining Change: How 
tends otherwise.” With this simple admonition, Leopold coined 
to Use Story-Based Strategy to Win Campaigns, Build Movements, and 
Change the World. San Francisco: PM Press.
an  ethical  formula  that  has  entered  into  the  foundation  of  the  Rifkin, Jeremy and Jeremy P. Tarcher, 2009.
The Empathic Civilization: The 
ecological worldview and environmental ethics. It is an expression 
Race to Global Consciousness in a World in Crisis. New York: Penguin. 
of solidarity at the level of the human-earth relationship.
<empathiccivilization.com>
In a similar way, and with respect to human solidarity, we  Wilkinson, Richard and Kate Pickett, 2009. The Spirit Level: Why Greater 
can say: “A thing is right when it tends to preserve the integrity, 
Equality Makes Societies Stronger. New York: Penguin.
stability and beauty of the human community. It is wrong when it 
tends otherwise.” In a time when human solidarity is a preeminent 
This workshop has been developed as a new component 
requirement for decent human survival, this is the moral template 
of Quaker Institute for the Future (QIF)’s Moral Economy 
against which economic policy and behavior must be gauged and 
Project following the publication of Right Relationship: 
evaluated.
Building a Whole Earth Economy. QIF is now moving from 
The renewal of the Quaker heritage is, in large part, a decision 
analysis to strategy for action on the unified concern of 
on how Friends respond to the economic, social and ecological man-
social fairness and ecological economics. The Institute 
date now placed before us by the converging crisis of our time. This 
plans  to  hold  this  workshop  in  several  locations  over 
is the question of the “moral assignment.” As a matter of religious 
the next year. If you would like to help organize this 
responsibility, we can answer this question by entering fully into 
workshop  for  your  Meeting  or  other  Friends’  event 
the work of reshaping economic policy and economic behavior on 
contact Keith Helmuth <ekhelmuth@mindspring.com>.
behalf of the common good and the integrity of Creation. 

Search Quaker Eco-bulletins